Gå til sideindhold

Fagpakke

 
Lokalmenu
 
[Top]

Mindfulness (Motion og sundhed)

Beskrivelse: 

Livet er komplekst, travlt og fuld af indtryk, især hvis man som elev har en diagnose. Man kan hurtigt opdele ting sort/hvidt eller ”jeg kan lide/jeg kan ikke lide” 

Mange passer ubevidst ikke på sig selv, vi har konstante skift i hverdagen, vi udkører os selv og fylder tiden ud med noget; Mad, arbejde, skærm, notifikationer og streamingtjenester. 

En selvtilfredshed kan komme fra et indre arbejde, et arbejde med os selv som er faciliteret af ro, stilhed og tid til at mærke. 

I denne konstellation kan der også opstå fokus på en uro, noget ubehageligt eller en smerte. Man er som udgangspunkt i stand til at styre tankeprocessen, og tilpasse lige præcis den mængde fokus der skal til for at arbejde med eller anerkende problemet. 

Eleverne er i de rolige og vante omgivelser modtagelige for underviseren og åbne omkring tanker og følelser, da de føler sig trygge i rammerne og de genkendelige personligheder. 

Holdet består af max 6 elever, dette giver plads til at give instruktioner i ro, tid til at fortælle og reflektere før og efter en session, som oftest varer 35 minutter. 

Formål: 

At blive opmærksom på det umiddelbare fokuspunkt, som ofte selv melder sig på banen. At overveje, reflektere og udvikle på gamle, nuværende og fremtidige handlingsmønstre. At stoppe de gamle og dirigere tanker og krop i over i en mere hensigtsmæssig kurs 

  

Udbytte: 

Eleven vil som minimum opleve en tid og et rum med ro og afslapning. Et ugentligt fri-rum, hvor man er garanteret afslapning uden forstyrrelser. Øget velvære, bedre søvn, og forbedret koncentrationsevne er blandt de oftest sete positive effekter. Det er ikke usædvanligt at mærke forbedring af evnen til at være nærværende, som øger livskvaliteten hos eleven selv, samt familie og venner. 

Desuden har Mindfulness har vist sig at være effektivt mod angst, stress og depression. 

 

 

[Top]

Loop (Motion og sundhed)

Beskrivelse: 

Loop er cirkeltræning i et center i Måløv hvor vi kører samlet hen. I loop kan man både lave styrketræning og cardiotræning. Inden man starter i Loop skal man have en prøvetime hos en af instruktørerne fra Loop der vil gennemgå alle maskinerne sammen med en. 

Alle elever får deres eget login så de også kan træne i deres fritid. 

Se mere: https://loopfitness.dk/ 

 

Formål: At eleverne får trænet kontinuerligt og får træning ind i deres hverdag. Det sociale er også en stor del af træningen, da vi slutter af med at sidde i cafeen i centeret og hygge lidt inden vi kører tilbage. 

 

Udbytte: At eleverne kommer i bedre form og styrker deres krop. At de efter endt STU fortsat vil benytte sig af at have træning i deres hverdag da de har fået en god vane mens de gik på STU som de kan fortsætte. At der opstår nye sociale relationer med andre fra STU de ellers ikke ville opsøge. 

 

[Top]

Skøjtehal (Motion og sundhed)

Beskrivelse: Vi tager til skøjtehallen (Gentofte) hvor vi løber på skøjter en gang om ugen i sæsonen (Oktober-Marts). Man kan leje skøjter i hallen så det kræver ikke at man har sine egne. Vi kører på skøjter i ca. 1.5 timer hvorefter vi kører samlet tilbage til STU i en af skolens busser. 

 

Formål: At eleverne kan få afprøvet en ny måde at bevæge sig på og blive bedre til at skøjte. At vi er sammen fælles på tur og der her opstår nye relationer mellem eleverne.  

 

Udbytte: AT eleverne bliver bedre til at skøjte og kommer i nye relationer som de måske ellers ikke har på STU. At afprøve en ny aktivitet ude af huset så eleverne får større kendskab til fritidsaktivitet. 

At eleverne får trænet deres krop og balance. 

[Top]

Yoga og afspænding (Motion og sundhed)

Yoga og afspænding 

 

Beskrivelse: At introducere eleverne for øvelser og teknikker indenfor yogaen der kan give dem mere ro i hverdagen. At eleverne får mere kendskab til sig selv og kroppen og igennem yoga og afspænding kan finde mere ro og koncentration. Afspændingen er guidet af en underviser og tilpasset til elevens/elevernes behov 

Der vil være en gennemgang af de forskellige principper og teknikker og eleverne vil langsomt få det vist og forklaret i et tempo de kan være med på. 

Der vil også være guidet vejrtrækningsøvelser som eleverne kan bruge i hverdagen. 

Der vil være undervisning i mindre hold eller alene. 

 

Formål: At eleverne bruger yogaen til at finde ro og kunne tage de nye øvelser til sig både de praktiske (Asana praksis) og vejrtrækning og afspænding. At eleven kan benytte teknikkerne når der opstår situationer hvor der er brug for bringe sig selv i ro. At eleven får en forståelse af sin krop og det den kan og hermed også komme i bedre fysisk form. 

 

Udbytte: At lære sig selv at kende og kunne bringe en ro ind i hverdagen i de situationer hvor det kan være svært at være i fx større sammenhænge eller pressede situationer. Lære at bruge teknikkerne på forskellig måde så de både kan bruges i hverdagen ved en kort pause og i perioder hvor der er brug for længere tid til at komme i ro. 

 

 

[Top]

Rideterapi

Beskrivelse: En gang om ugen kører et lille hold (Max. 4 elever) afsted til Rideterapi hos Frederiksens Isheste i Hedehusene. Her er eleverne sammen med 2 undervisere fra Frederiksens Isheste og nogle af de mindste heste i en times tid.  

De ordner dem, strigler og gør klar og går herefter en tur med dem i området, som er et smukt naturområde. Det er ikke vigtigt at man er heste interesseret og alle kan derfor være med på deres niveau. 

Formål: I rideterapi arbejdes der på at styrke relationer, selvværd, kontakt, kommunikation og kropssprog. Hestene kan bringe følelser op hos mennesket, som appellerer til dets omsorg, nærvær og kærlige sider. Men hestene kan også udfordre os og bevidstgøre os således at de kan hjælpe os med at kigge ind af og få arbejdet med ubevidste og bevidste mønstre, trauma mm.  

 

Udbytte:  

At styrke relationer, selvværd og selvtillid, tillid og respekt, samspil og kommunikation samt kropssprog. At turde åbne op og blive fortrolig og sætte grænser og respektere andres grænser.

 

At styrke sin koncentration, kropsbevidsthed og finde ro og balance. At træne samarbejde og skærpe og stimulere sanserne. 

 

Se mere her:

 

https://frederiksens-isheste.dk/ 

 

Rideterapi:

 

https://frederiksens-isheste.dk/index.php/rideterapi-hesteassisteret-paedagogisk-tilbud/  

[Top]

Keramik (Kunsthåndværk)

Keramikundervisning  kan være en berigende og terapeutisk aktivitet, som tilpasses deres unikke behov og styrker. 

 

Vi udarbejder en undervisningsplan sammen med den unge for at skabe tryghed for forudsigelighed 

 

Undervisningen er tilpasset til hver enkelt elevs behov og interesser. Nogle elever kan have brug for mere tid eller flere pauser, mens andre måske har brug for ekstra vejledning eller specifikke redskaber.

Arbejdet med ler er en sensorisk oplevelse. Leret's tekstur og temperatur kan være beroligende, vi er opmærksomme på elever, der kan være sensorisk overfølsomme, her har vi stor erfaring i at undervise netop disse elever, det kan være at stille særlige opgaver der kan udføres med handsker.

 

Sociale Interaktioner

Gruppearbejde og Samarbejde: Selv om mange unge med autisme kan have svært ved sociale interaktioner, kan gruppeaktiviteter med klare roller og opgaver fremme samarbejde og social læring.

Fordele ved Keramikundervisning:

Motoriske Færdigheder: Arbejdet med ler kan forbedre både fin- og grovmotoriske færdigheder.

Kreativ Udtryk: Keramik giver eleverne en måde at udtrykke sig kreativt og personligt på, hvilket kan være svært for nogle at gøre verbalt.

Selvværd og Mestring: At skabe noget med egne hænder og se det færdige produkt kan styrke elevernes selvværd og følelse af mestring. Herunder også at kunne slippe frustrationen når leret ikke gør som man havde tænkt sig. Det kan også gå i stykker i processen og det lærer vores elever meget om at acceptere ændringer og skuffelser.

 

Formål:

At du som elev kommer igennem forskellige teknikker du vil hurtigt mærke en udvikling, igennem de teknikker du bliver præsenteret for. I keramik er der et roligt læringsrum og det er et afstressende materiale at arbejde med. I keramik er der flere forskellige læringsmål, også personlige og sociale læringsmål i et godt samtalerum.

Modellering: Figurer efter eget valg, måske en figur fra dit ynglings spil, et dyr, et fantasivæsen.

Pladeteknik: Du kan bygge ting af ler plader, det kunne være en firkantet vase, en kop, en æske med låg.

Pølseteknik: En teknik der er god til at bygge ting op i ler, vaser, figurer, måske en tekande, låg krukker, stort set alt kan denne teknik bruges til.

Støbning: Her lærer du hvordan man kan støbe i en gipsform, kopper, skåle.

Glasering og begitning: Du vil lære at farvelægge dine ting både med glasur og med begitning

Udbytte: Du vil blive udfordret i at prøve nyt, øve tålmodighed og fordybelse. Ler er et fantastisk materiale, og sammen vil vi finde på emner der kan fremstilles i ler. Måske en mobilholder til bordet? en skål til fredagsslik? Ynglingskoppen... og mange flere sjove ideer.

[Top]

Billedkunst (Kunsthåndværk)

[Top]

Foto

Med dette fag kan du lære grundlæggende kamera teknik, hvad betyder blænde, lukkertid og iso, og hvordan de kan påvirke hinanden. Du vil lære om perspektiv, lys og skygger. Vi har studielys og tager vores egne portrætter. Vi redigerer i lightroom og serviserer vores egen hjemmeside. 

Vi vil bruge en del tid på at lære hvordan redigeringen kan understøtte det budskab vi ønsker at få frem. Så støv dit digitale kamera af og tag det med så ser vi sammen på hvordan du får gode billeder ud af det.

Formål og udbytte

Eleven får et redskab til at udtrykke sig og kommunikere på andre måder end tale og skrift.  Fotografiet kan blive det ekstra sprog der kan få eleven frem og give mulighed for at udtrykke følelser og tanker på en for nogle ny måde.

[Top]

Roskilde festival (Ungeliv)

Beskrivelse: Vi har et samarbejde med Volt som leverer power banks og andre ting til festivaler rundt om i Danmark. Vi tager ud til deres lager i Roskilde 2 gange om ugen, hvor vi hjælper med forskellige opgaver som feks at tjekke ledninger, lade power banks op, oprydning på lageret mm. 

Der er i perioder også arbejde hjemme i huset hvor vi laver de opgaver som udpakning af nye powerbanks og ledninger, optælling, opladning, pakning samt afprøvning af eksisterende udstyr så det er klar til ny festival. 

Derudover har vi et samarbejde med foreningen Roskilde Festival hvor vi tager ned på pladsen når vi nærmer os festivallen og er med til at bygge borde og bænke til indre plads. 

 

Formål: At eleverne får afprøvet montage arbejde og det at arbejde sammen om div opgaver. At være en del af en virksomhed med det der følger med som skiftende opgaver, nye opgaver, fleksibilitet og samarbejde. At eleverne kan modtage en instruks og udføre den i praksis. Formålet er også at vores elever oplever at være en del af en ungdomskultur på så lige vilkår som muligt, med de hensyn der er nødt til at være.

 

Udbytte: At eleverne får afprøvet at samarbejde og være fleksibel også i grupper af flere da man også skal samarbejde om de forskellige opgaver. 

Alle dem der deltager i Volt arbejde igennem i længere periode får en billet til Roskilde Festival hvor vi samlet tager hen. Det er så givende for vores elever at være på festival.

 

Se mere om firmaet Volt her:

 

https://www.getvolt.dk/da 

[Top]

Brickclub

Vi elsker alle at lege! Det er tanken bag Brick-by-Brick®-programmet. Unge mennesker samarbejder om at bygge LEGO-modeller - at få venner og udvikle færdigheder, mens de har det sjovt.

Brick-by-Brick®-programmet drives af uddannede facilitatorer og tilbyder unge med særlige behov positive, meningsfulde sociale oplevelser i et forstående, legende og accepterende miljø. Brick Club støtter sine medlemmer i at samarbejde, kommunikere, løse problemer og dele sjove oplevelser gennem leg med LEGO.

Om programmet

Brick Club ledes af de unge selv, hvilket betyder, at et klubforløb tager ud gangspunkt i den enkelte. Et forløb kan derfor være meget fleksibelt og skræddersyet til deltagerens styrker,  interesser og behov. Facillitatoren står på sidelinjen og kan hjælpe med spørgsmål. Det er de unge selv som skal finde svar eller løsning er på en udfordring. Brick Club omfatter teambaserede aktiviteter, hvor deltagerne arbejder sammen om at bygge en LEGO® model.  Deltagerne skiftes til at spille forskellige roller (kaldet ingeniør, leverandør og bygger), indtil modellen er bygget. Brick Club-medlemmer spiller en ledende rolle i de aktiviteter, der foregår i sessionen, og beslutter, hvem der skal gøre hvad, hvilken model der skal bygges, og hvornår man skal skiftes. 

En anden mulighed er freestyle-bygning, hvor par eller små hold kan designe og skabe deres egne modeller sammen. For mere avancerede LEGO-byggere er der også mulighed for at skabe stop-motion-animationer og arbejde med kodning og programmering af LEGO-aktiviteter. Faktisk er der så mange forskellige LEGO-byggeaktiviteter i Brick Club, at det er umuligt at beskrive dem alle, da det er børnene, der bestemmer!

 

Formål: 

Brick-by-Brick-programmet støtter social og følelsesmæssig trivsel og kommunikation for unge fra førskolealderen til voksenalderen, som kan lide at bygge LEGO-modeller.

Det blev oprindeligt udviklet med autistiske børn i tankerne, men i årenes løb har vi set tegn på, at alle unge, der kan lide at lege med LEGO, kan drage fordel af Brick-by-Brick-programmet. LEGO-leg er kønsneutral. Programmet er meget fleksibelt og kan tilpasses til en bred vifte af aldre, styrker og behov.

 

Udbytte:

Sociale muligheder- Ved at have chancen for at bygge, lege og interagere med andre i et miljø, der accepterer og forstår deres behov, udvikler unge mennesker selvtillid og begynder at udvikle meningsfulde venskaber, alt imens de bruger deres evner til at samarbejde, tage tur, kommunikere og løse problemer.

En følelse af at høre til- At være medlem af Brick Club og møde andre, der deler ens interesser og har de samme udfordringer som en selv, betyder, at de unge føler mindre angst, får bedre selvværd og begynder at opbygge selvtillid og venskaber i et sikkert miljø.

Stolthed–De unge forlader en session med en enorm følelse af stolthed over det, de har skabt. Og de deler ofte denne stolthed uden for Brick Club ved at tale om deres kreationer og dele billeder med andre.

 

[Top]

Sejlads og vandsport

Fra maj til september sejler vi i traditionelle joller fra Vikingeskibsmuseets bådsamling i inderbredningen på Roskilde Fjord. Vi sejler også i kano, kajak og vi står på SUP-boards ved Jyllinge Havn og andre gode steder i nærheden. I vinterhalvåret arbejder vi med vedligehold og klargøring af vores flåde og vores grej.   

 

Når vi sejler på Roskilde Fjord, sker det i samarbejde med Vikingeskibsmuseet og UNG FJORD. Ung Fjord er et samarbejde mellem Ungeguiden, FGU og Ungdomskolen i Roskilde.  

 

Formål

At give eleven mulighed for at opleve glæden ved sejlads og vandsport. Måske med henblik på en aktiv hobby i fremtiden.  

At give eleven mulighed for at arbejde med bevægelse, motorik og samarbejde i en traditionel jolle på vandet.  

 

Udbytte

Eleven lærer at manøvrere jollen i forhold til vindretning og strømpåvirkning.  

Eleven lærer at trimme sejl i forholdt til kurs og vind.  

Eleven lærer basal terestisk navigation, hvor vi bruger landkending til at fastslå hvor vi er på vandet.  

Eleven lærer om sikkerhed ombord og søsikkerhed generelt.  

[Top]

Køkkentræning modul 1 og 2 (ADL)

Beskrivelse: 

Køkkentræning 1 og 2 tager udgangspunkt i grundlæggende oplæring i madlavning. Der fokuseres på simple, kendte dagligdags retter med få ingredienser.

Modul 1

er for begyndere uden, eller med få, kompetencer indenfor madlavning.

Modul 2

er lettere øvet med kendskab til teknikker, tilberedning, redskaber og tilsmagning. For begge hold er der fokus på hygiejne og rengøring. Både den personlige og den i køkkenet. Vi fokuserer desuden på sundhed og ernæring. Gode madvaner og madbudgetter.  

 

Formål

 

Formålet med faget er at give eleverne grundlæggende kendskab til madlavning. Herunder fokus på oplæring i basale teknikker og brug af køkkenredskaber. Eleverne skal lære at følge en opskrift fra start til slut. Og få en forståelse af rækkefølge, tilberedningsteknikker og tilsmagning. Vi benytter os dels af traditionelle kogebøger, men også af en App som GoCook, hvor der er udførlige videoer af hele processen. Målet med GoCook er, at eleven selvstændigt (med hjælp fra Appen) skal kunne lave et helt måltid. Altså at blive så fortrolig med Appen, at den erstatter behovet for en fysisk hjælper på sidelinjen.  

 

Eleven har mulighed for at tage et hygiejnebevis.  

 

Udbytte

 

Målet med køkkentræning er at eleverne selvstændigt, eller med minimal hjælp, kan forberede, tilberede og servere et færdigt måltid. Samt efterfølgende rydde op, vaske op og gøre køkkenet rent. Vi arbejder meget med repetition. Det vil sige, at vi laver retter som indeholder nogle af de samme ingredienser og gør brug af de samme teknikker. Men som er forskellig trods alt. Så oplever eleverne at de ikke laver den samme ret hver gang. Men at mange ting efterhånden bliver genkendelige.  

 

Vores elever oplever i Køkkentræning glæden ved at tilberede et måltid som de selv har lavet fra bunden.  Og som smager godt! Det er ofte svært i starten. Men når man øver sig i de forskellige teknikker, bliver det nemmere og nemmere. Også med at læse og forstå opskrifterne.  

 

Efter afsluttet modul 1 og 2 skal eleverne have færdigheder i følgende:  

 

Forberede et måltid

 

planlægge indkøb (læse opskriften – hvilke ingredienser skal jeg bruge?) 

Lave indkøbsliste (hvad har jeg på lager. Hvad mangler jeg?) 

Købe ind (hvor finder jeg de forskellige ting?) 

 

Tilberede et måltid

 

Forberede tilberedning (hvilke redskaber skal jeg bruge?) 

Hygiejne Forståelse (hvorfor skal mine hænder, overflader og redskaber være rene?) 

Læse og forstå opskriften (har jeg brug for hjælp? Hvor finder jeg hjælp?) 

Korrekt brug af redskaber (herunder sikkerhed) 

Strukturere selve tilberedningen  

Forståelse og kendskab til tilberedning processer (stegning, bagning, kogning) 

Forståelse for temperering af kogeplade og ovn. 

Forståelse for tilberedningstider.  

Tilsmagning og brug af krydderier 

Afslutte og servere måltidet 

 

Rengøring og hygiejne

 

Rydde op, vaske op og gøre rent 

[Top]

Privatøkonomi (ADL)

Skal den unge snart flytte hjemmefra? Hvad koster det? Hvilke udgifter er der? Hvordan melder jeg flytning? Har jeg styr på min netbank og Borger.dk? 

For at gøre det lettere at få et overblik over, hvad man som ung bruger penge på, vil vi arbejde med budgetskemaer tilpasset vores elevgruppe. Vi arbejder med budget skemaerne og får styr på hvor mange penge der hver måned bruges på fx fornøjelser, slik, tøj og ikke mindst faste udgifter til bolig, forsikring m.m. Og hvor meget der kommer ind fx via uddannelseshjælp, fritidsjob og lommepenge. 

Vi arbejder blandt andet online med Funny Money som er udarbejdet af Penge- og Pensionspanelet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening. Vi har fokus på de unges forståelse af forbrug, opsparing og lån, så de kan blive klædt ordentligt på til en voksentilværelse.  

Vi taler om MitID og e-boks. Kan eleven bruge det. Eller skal vi kigge nærmere på hvordan det fungerer. Og på hvorfor det er vigtigt selv at kunne logge på Borger.dk, SKAT, e-boks og netbank, med MitID.  

 

[Top]

Kørekorts Teori

Beskrivelse: Vi har en aftale med Måløv Køreskole hvor vi en gang om ugen tager sammen til for at få teoriundervisning. Samtidig med at eleverne får teoriundervisning skal de lave online prøver og dette er også noget vi sørger for at bestille. De har også førstehjælp i samme lille gruppe så de ikke skal ud blandt en masse andre de ikke kender. 

Eleverne skal selv betale for resten af de ting der følger med efter teori (prøver, køretimer mm) Dette får man info om inden man starter op. 

 

Formål: At give eleverne mulighed for at få kørekort i en mindre tryg gruppe. Hvis man har lyst til at se om det er noget kan man deltage i teori inden man melder sig til resten af kørekortet. 

 

Udbytte: At eleverne får kørekort og hermed kan udvide deres jog muligheder efter endt STU. 

 

Se mere om Måløv Køreskole her:

 

https://maaloev-koereskole.dk/ 

[Top]

Ejendomsservice (Vinterhalvåret)

Vi samarbejder med skolens pedel om planlægning og udførelse af vedligeholdelsesopgaver på vores ejendom og udeområder. Vi arbejder med værktøjskendskab, sikkerhed, håndværksopgaver og havearbejde. 

 

Formål

Eleven skal lære at benytte almindeligt håndværktøj så som bore og skruemaskiner. Hammer og skruetrækker m.v.  

Eleven skal have kendskab til arbejdssikkerhed og brug af værnemidler.  

Eleven skal lære at måle afstande og måle op til montering.  

Eleven skal lære at planlægge en arbejdsproces og udvælge de rette værktøjer til opgaven.  

Faget skal afklare elevernes arbejdsevner og interesseområder i faget. Samt forberede eleven på praktik inden for området.  

 

Udbytte

Eleven får kendskab til sikker brug af håndværktøjer. Manuelle og elektriske.  

Eleven anvender matematik i planlægning og udførelsen af en opgave. 

Eleven får indsigt i arbejdet som ejendomstekniker.  

Eleven får erfaring i planlægning og udførelse af en opgave.  

[Top]

Grøn Linje (Sommerhalvåret)

Vi samarbejder med Materialgården i Egedal Kommune om vedligehold af de grønne områder omkring skolen og spejderhytten. Samt af de offentlige parkområder omkring Erantishaven og Hindbærvangen.  

Vi slår græs. Luger bede, stier og klipper hæk på områderne Vi benytter manuelle værktøjer som skuffejern, rive, skovl, spade og koste. Samt elektriske værktøjer som hækkeklipper, buskryddder og løvblæser.  

Af motoriserede maskiner benytter vi havetraktor, plæneklipper og fejemaskine. Eleverne modtager kursus i brug og vedligehold af maskinerne.  

 

Formål

At give eleverne indsigt i arbejdsopgaver i gartnerfaget.  

At afklare elevernes arbejdsevner og interesseområder i faget.  

At forberede eleverne på længere praktikophold hos Materialgården i Egedal Kommune.  

At give eleverne forståelse for årstiderne og de forskelligartede opgaver på de grønne områder det medfører.  

At give eleverne kompetence til selvstændigt, og i teams, at planlægge og udføre specifikke opgaver.  

 

Udbytte

Eleverne lærer at planlægge og udføre gartneropgaver.  

Eleverne lærer at benytte korrekt værktøj og maskiner til en given opgave.  

Eleverne kender sikkerhedsprocedurer omkring brug af værktøj og maskiner.  

Eleverne lærer at vedligeholde materiel og værktøj. 

Eleverne lærer om områdernes planter og dyreliv.  

Eleverne bliver forberedt til en længerevarende praktik på kommunens Materialgård.  

[Top]

Transporttræning

Transport træning  handler om at lære de unge at navigere sikkert og selvstændigt i offentlig transport, eller på cykel. Dette er vigtigt for at fremme deres mobilitet, uafhængighed og sociale integration.

Tilpasset behov: Træningen skal tilpasses de individuelle behov og udfordringer, som den enkelte unge står overfor.

Formål:Selvstændighed, at styrke unges evne til at rejse selvstændigt og sikkert. At opbygge selvtillid ved at mestre praktiske færdigheder i forbindelse med transport. At fremme social integration ved at gøre det muligt for unge at deltage i uddannelse, arbejde og sociale aktiviteter uden transportbarrierer.

Træningens indhold:

Planlægning af rute:

Lære at læse køreplaner og bruge navigation, forstå brugen af forskellige transportmidler (bus, tog, metro).

Brug af rejseplanlægningsværktøjer og apps.

Praktiske færdigheder:

Køb af billetter og brug af rejsekort, ind- og udstigning af transportmidler. Sikkerhedsprocedurer og nødnumre.

Sociale færdigheder:

Hvordan man spørger om hjælp eller vejledning.

Forståelse af sociale normer og etikette i offentlig transport.

Konflikthåndtering og hvad man gør, hvis man føler sig utryg.

 

Praktiske øvelser i at tage offentlig transport med en underviser.

Gradvis overgangen til selvstændige rejser med supervision.

Efterfølgende opfølgning og støtte.

Træning er baseret på den unges specifikke behov, og vi møder altid den unge på det udviklingstrin den unge har som udgangspunkt, vi arbejder i nærmeste udviklingszone og bruger den fornødne tid.

 

Fordele

Øget uafhængighed og selvværd.

Bedre muligheder for at deltage i samfundslivet.

Reduktion af isolation og forbedring af mentale sundhed.

Større job- og uddannelsesmuligheder.

Transport træning for sårbare unge er en investering i deres fremtidige selvstændighed og integration i samfundet, og det kræver en holistisk tilgang med støtte fra både professionelle og familiemedlemmer.

 

[Top]

Musik

MUSIK 

Alle uanset baggrund kan deltage i musikundervisning 

Musikholdet på Egedal STU

 

På Egedal STUs musikhold skaber vi et inkluderende musikfællesskab, hvor alle elever med og uden musikalske forudsætninger kan deltage på lige fod. Gennem uformel samtale om musik i et bredt perspektiv udvikler eleverne og lærerne i fællesskab et grundlag for den musik, vi spiller og hører på holdet. Lærerne er i praksis undervisende kapelmestre, som med fokus på lige adgang til den musikalske aktivitet, samspillet, har gode erfaringer med at koble elever med meget dårlige musikalske forudsætninger sammen med elever med meget gode forudsætninger til stor glæde for skolens øvrige elever, lærere og forældre. 

Hvorfor have musik på STU?

 

I løbet af året skriver vi sange som tager udgangspunkt i elevernes egne følelser og oplevelser, fordi det kan hjælpe den unge med at forstå og udtrykke komplekse tanker, styrke kommunikationsevnen og øge selvbevidstheden. Der findes klare beviser for, at det et effektivt bidrag til at håndtere følelser i dagligdagen og fx. forbedre sociale interaktioner uden for skolen, fordi musik som regel allerede er en del af den unges liv. 

Når det kommer til at spille musik, selv med små og simple rytmeøvelser, kan det hurtigt forbedre evnen til at forstå og følge strukturer. Det er en kropslig erfaring at mærke når rytmer “falder i hak”, og det kan let italesættes og overføres til fx. tidsstyring og organisering af forskellige daglige gøremål. 

I det store billede kan disse færdigheder bidrage til at øge den unges selvopfattelse, og samtidig kan musikaktiviteter fungere som en positiv kanal for selvudtryk, hvilket kan være særligt værdifuldt for unge der måske har udfordringer med mere verbale former for kommunikation. 

I et endnu større perspektiv kan udviklingen af disse færdigheder åbne døre for personlig vækst og muligheder for at deltage mere fuldt ud i samfundet. Musik og kreative aktiviteter kan også fungere som en kilde til glæde og mening, hvilket igen kan have en positiv indvirkning på den unges motivation og trivsel. 

Elevernes udmeldinger om, at ”Vi er en slags mærkelige legoklodser, der faktisk passer perfekt sammen i musikken”, eller “For mig er musik noget ekstremt personligt, som pludselig er okay at dele på holdet” illustrerer elevernes engagement. 

Undervisnings- og elevplanerne fokuserer på: 

- Musikforståelse 

- Personlige ressourcer 

- Sociale mekanismer 

- Mødet med det praktiske samfund 

 

Underviserne, Mikael Hegelund Martinsen og Anne Beck Frank, bringer deres mange års alsidige musikalske og pædagogiske erfaringer ind i undervisningen, der kulminerer i en musiklejr i Sverige i maj og en dimissionskoncert i juni, hvor eleverne præsenterer deres musikalske rejse for elever, lærere og forældre, hvis de har lyst. 

 

 

 

[Top]

E-Sport

Beskrivelse: 

Mange af vores elever har erfaring med at game og spille, på PC, konsol eller telefon. 

Vi sammensætter hold på op til 12 spillere, som spiller samme eller forskellige spil. Vi har et fast, men åbent hold der spiller CS, som del af træning til turneringer. Der spilles multiplayerspil, som kræver sammenhold, strategi, struktur, forståelse og accept. Især i spillet ”Raft” kan selv den bedste spille ikke klare sig alene. Som undervisere er vi undervejs opmærksomme på eventuelle konflikter og pauser spil, for at evaluere eller køre ”damage control”. 

Vi bruger stærke computere, med tidssvarende grafikkort skærme, samt en hurtig kablet forbindelse. Det er tidligere blevet konstateret at i så fald der er manglende ydelse af noget af ovenstående, daler motivationen og irritation skabes i stedet. I dette tilfælde falder succesraten, hvorfor det også kan være en fordel at imødekomme ønsker om et særligt keyboard eller mus. Såfremt disse ønsker opfyldes, skaber det muligheder for at få eleven til at gå længere end vanligt i pressede situationer. 

  

Formål: 

Det er de færreste der er vant til at game med ikke selvvalgte medspillere. I E-Sport laves der konstellationer, hvor alle får lov til at prøve at være leder, second-in-charge eller bagtrop. Disse roller vil man normalt indtage naturligt og efter et hierarkisk/erfaringsbaseret system. Oplevelsen af hvor frustrerende det kan være at en anden person udfylder ”din” rolle kan være udløser til refleksion og diskussion efterfølgende. 

Man får samtidigt mulighed for at forstå andre elever gennem deres modus operandi. Her kan man som medspiller give sig selv mulighed for at tage erfaringer med over i sin egen spillestil. 

  

Udbytte: 

Eleverne vil skabe relationer som kan videreføres uden for lokalet og skabe et sammenhold, hvilket meget mulig kan være en førstegangsoplevelse for nogle. Oplevelserne skaber rammer og mulighed for at kunne overføre erfaring til socialliv, praktik eller i jobfunktioner. Yderligere skabes der forståelse for andres udfordringer og diagnoser, samt en accept af egen frustration. 

 

 

 

 

[Top]

3D print

Beskrivelse: 

De færreste har erfaring med 3D print, men heldigvis er processerne og begyndelsen forholdsvis begyndervenlige. Har du normale færdigheder i computer, er du godt på vej. Vi kører en rolig introduktion til ”Tinkercad” og stiller opgaver der svarer til niveauet undervejs. Det er altid muligt at stille spørgsmål undervejs og vi arbejder med og hjælper hinanden. 

Som udgangspunkt vil alle blive oplært i at håndtere de forskellige maskiner, samt benytte sikkerhedsprocedurer, især i forhold til de flydende væsker vi printer med. 

Vi arbejder med forskellige printertyper og modeller, af den årsag er det optimalt hvis eleven modtager undervisning gennem flere skemaperioder eller et helt skoleår. 

  

  

Formål: 

At på egen hånd kunne ”oversætte” en opgave til en tre-delt proces;  

Forståelse, forestilling og udvikling af design. 

Teknisk indsigt og forståelse af klargøring, indstilling og slicing af modellen. 

Valg af materiale, igangsættelse, samt vurdering og opsyn undervejs 

  

Udbytte: 

Eleven vil uden tvivl opleve nedture og succesoplevelser, da 3D designs faser kan være komplicerede. Disse oplevelser taler vi om og evaluerer på. I disse situationer træner vi kommunikation, tålmodighed og teknisk forståelse. Alle print bliver udstillet på reoler, medmindre at eleven ikke ønsker det. Sidemandsoplæring spiller en stor rolle og skaber nye relationer og eleverne får mulighed for at se på hinanden med nye øjne. Det er ofte at vi ser at introverte elever får mulighed for at ”shine” og muligvis får lyst til at lære fra sig. 

I den kontekst skabes relationer, der kan sprede sig uden for lokalets rammer. 

 

[Top]

Coop Crew

Coop Crew

 

Beskrivelse:

Coop Crew – Når fritid bliver til fremtid, er et samarbejde mellem Ungdomsskoleforeningen, Coop og Den A.P. Møllerske Støttefond. Det er et seksårigt udrulningskoncept som løber fra 2019 til 2025.   Baggrunden for projektet er, at det at have en et fritidsjob både styrker arbejdsmarkedskompetencer og uddannelsestilknytning, og også forbygger kriminalitet og anden risikoadfærd

1

. Der er to forløb om året, et om foråret og et om efteråret, hvert forløb er på 6 moduler og ligger en gang om ugen. Hvert modul består af både undervisning og praktiske øvelser, i en Coop-butik. Vi har vores praktikkoordinator tilknyttet projektet, og der deltager fire unger fra stu’en ved hvert forløb, og de resterende unge der deltager, kommer fra de forskellige ungdomsskoler i Egedal Kommune, i alt kan der deltage femten unge på hvert forløb. 

 

Formål:

Vi bruger Coop Crew forløbet som en skånsom første praktik for den unge, da vi igennem forløbet får set den unge i forskellige situationer, både arbejdsmæssigt og socialt, dette er med til at give et godt billeder af hvilket skånebehov der kan være, som der skal tages højde for ved fremadrettet praktikker. Forløbet ligges derfor helst på den unges første skoleår ved os, hvis den unge er klar, hvis ikke kan man selvfølgelig også komme afsted på sit andet eller tredje år i stedet for.  

 

Udbyttet:

Den unge får gennem forløbet mulighed for at prøve en branche af i trygge rammer, og opnår en grundviden om det at arbejde i butik og hvilket kompetencer det kræver, en grundviden som også kan bruges inden for mange andre brancher end detail. Forløbet afsluttes med overrækkelse af diplom. 

  

Hvis I vil læse mere om selve Coop Crew projektet kan dette gøres her: 

https://coopcrew.dk/

  

 

 

[Top]

Danskundervisning

Dansk:  

I danskundervisningen arbejder vi med læsning, skrivning, grammatik og mundtlig kommunikation.  

Gennem varierede aktiviteter og materialer tilpasses undervisningen til den enkelte elevs læringsstil. Det er vigtigt at det er sjovt at have dansk på vores STU. 

Formål: Danskfaget har til formål at styrke elevernes sproglige og skriftlige kompetencer samt deres forståelse og glæde ved det danske sprog og litteratur. Gennem en differentieret tilgang til undervisningen tilpasses indhold og metoder til den enkelte elevs behov, uanset niveau og forudsætninger. 

Udbytte: Du udvikler, forbedre og vedligeholder dine dansk kundskaber 

 

[Top]

Friluftsliv

Beskrivelse: 

En introduktion til friluftslivets glæder og muligheder. Ved at skabe formål, som f.eks en overnatning i det vilde, skaber vi lyst og motivation til at lære om håndværk, udstyr og generelle færdigheder. Der er stort fokus på ”craft psykologi” (læs; Anne Kirketerp). Vi fletter, snitter, binder, tænder, kløver, sliber og meget mere. Alt sker efter introduktion til hver enkelt fase og førstehjælp. 

Modulet ender med en overnatning med eget og hjemmelavet udstyr, såfremt man har lyst. 

  

  

Formål: 

At skabe relationer og færdigheder og dermed øge sandsynligheden for succesoplevelser. Fordybelsen kan medvirke til at dæmpe symptomer på angst, stress og depression. Med det specifikke formål om at skulle deltage eller lave udstyr til dem der skal deltage, giver det mening at skulle bruge og lære håndværk. Med simple greb kan vi lære eleven grundlæggende færdigheder som kan videregives, samt transfereres til elevens egen dagligdag. 

  

  

Udbytte: 

Håndgribelige færdigheder, der reelt kan bruges i hverdags/feriesituationer. Læren om naturen kan have en positiv påvirkning og fremme elevens lyst til at færdes udendørs. Vi ser at lysten til at lære fra sig er med til at skabe sociale relationer, som ellers ikke ville være opstået. Succesoplevelser opstår let, da der ikke findes det perfekt facit, og vi bygger videre på disse oplevelser. 

 

 

[Top]

Svømning

Svømning 

Du vil blive en del af et mindre hold som tager til Værløse svømmehal, Hjortespring eller East Kilbride. 

Det er tale om fysisk træning, mere end undervisning. Du vil ud fra din erfaring blive stillet mål i form af antal baner og der er rigeligt tid til at bruge vipper og rutschebane. Er du eller vil du på et højt niveau, vil vores underviser og eventuelt en ekstern svømmelærer, guide dig til at blive en erfaren svømmer.  

  

Beskrivelse: 

For nogle elever skabes der et frirum og der opstår relation og fortrolighed til andre elever, da der er tale om små hold, på max. 5 elever. Eleven udsættes for en selvstændighedsproces, da de selv skal styre tid på det fulde besøg, samt lave en beregning af tid fra ankomst, til billetkøb, omklædning, svømning, leg, sauna, og omklædning. Der er krav om fysisk aktivitet og der laves individuel vurdering af elevens fysiske formåen og mulighed for fremskridt 

  

Formål: 

At skabe en mulighed for interesse for fysisk aktivitet og skabe socialt grundlag som skaber muligheder for selvstændige svømmehalsbesøg 

 

 

Apricore logo